• W związku z tym, że nie mamy pewności co czeka nas w najbliższej przyszłości zapraszamy Was do siedziby Halo Kultury na wieczór z aż trzema wyjątkowymi projektami muzycznymi – praktycznie w całości będą to premiery i prawykonania.

    Trójmiejska grupa drewnofromlas kończy właśnie pracę nad trzecim albumem studyjnym. Alicja Sobstyl po intensywnym okresie twórczo-nagraniowym z zespołem Klawo jest w trakcie finalizowania debiutanckiego materiału, który został nagrany tego lata w rodzinnym Lublinie. Z kolei Krzysztof Hadrych (Kadrych), pomiędzy koncertami z kwintetem Tomasza Chyły, właściwie nie przestaje pisać nowej muzyki.

    28.08.2021 (sobota) – podziemia Halo kultura.
    Start: 20:00
    Wejście: free

    UWAGA: na koncerty do halo kultura od teraz wchodzimy od strony ulicy 3 Maja. Dodatkowo przy wejściu, w klubie bilardowym można od niedawna zakupić przeróżne % napoje. Dokładna lokalizacja: https://goo.gl/maps/FQwf6RjqtqC2Ukp96

    W pierwszej części wieczoru wystąpi Ala Sobstyl i Kadrych. Druga część będzie należała do drewnofromlas.
    ———————————————–
    drewnofromlas [jeden wyraz pisany małymi literami, wymowa z akcentem na przedostatnią sylabę] to szóstka znajomych z 3miasta: Aga (śpiew, teksty), Milo (gitara/space echo, programowanie), Orz (bas), Jay (perkusja, roland spd-s), Jan Mru (dub/fx) oraz Mic (ableton push). Do tej pory wydali dwie EPki [2007 i 2008], a dzięki współwydawcom (crowdfunding), dwa albumy długogrające (tu wpisz tytuł) [2013] i trudne wakacje [2015]. Na płytach zespół zawarł dotychczasowe fascynacje muzyką taneczną/ klubową, inspirując się mistrzami takich gatunków jak: jazz, soul, dub czy jungle. W 2016 r. zauroczenie chicagowskim footworkiem zaowocowało wydawnictwem z sześcioma remiksami utwórów „moc” i „ilekolwiek” autorstwa japońskich producentów juke/footwork [Ghetto Institute 2016]. Obecnie kończą pracę nad trzecim albumem.
    ———————————————–
    “Połączenie odhumanizowanej elektroniki z przesyconym ludzkimi emocjami wokalem. Całość złączona koncepcją, wobec której warto nie stawiać oczekiwań”.
    Alicja Sobstyl – członkini zespołu Klawo, studentka wokalistyki jazzowej. Uczestniczka licznych warsztatów wokalnych, seminariów i konkursów, m.in. International Jazz Platform w Łodzi. Podczas warsztatów pracowała pod okiem m.in. takich muzyków jak: Samuel Blazer, Eirik Hegdal, Dominik Wania, Jim Black, Tomasz Chyła, Emil Miszk, Dominik Kisiel.
    Kadrych mówi o swoim projekcie, że jest to “zlepek większości moich muzycznych inspiracji. Moje utwory zazwyczaj powstają spontanicznie, pod wpływem jakiejś jednej idei, jakiegoś nie wypróbowanego jeszcze sposobu na wydobycie dźwięku. Stąd też duży stylistyczny rozstrzał – można usłyszeć wszystko od szybko zmieniających się, IDM’owych mas dźwięku, przez piosenkowe formy, aż po ambientowe plamy. Poza eksplorowaniem szeroko rozumianej elektroniki, studiuję gitarę jazzową na gdańskim AMuzie. Staram się łączyć wszystko co robię w całość, wyrażać jedną myśl niezależnie od użytych środków. Wciąż szukam na to sposobu, ale ten projekt z pewnością mnie do tego zbliża.”

     

    fot. Łukasz Ostapkowicz

  • Zapraszamy na cykl warsztatów dla dzieci i młodzieży od 6 roku życia.

    Spotkania wakacyjne z nauką, sztuką i sportem w przestrzeni Hali Targowej w Gdyni.

    Każde spotkanie to 4-godzinne zajęcia z doświadczonymi edukatorami i artystami.

    Terminy spotkań:
    02.08.2021 (poniedziałek)
    Laboratorium szalonego naukowca – warsztaty chemiczne, na których wykonamy mnóstwo ciekawych doświadczeń, kolorowych eliksirów oraz poznamy sprzęt chemiczny używany w prawdziwych laboratoriach.
    Link do zapisów: https://app.evenea.pl/event/latonahali1/

    03.08.2021 (wtorek)
    Sztuka na hali – warsztaty artystyczne, gdzie dowiemy się, co siedzi nam w głowie. Zajęcia poprowadzi Magdalena Bosiacka-Machlus, która jest specjalistką od arteterapii oraz sztuki radzenia sobie z emocjami.
    Link do zapisów: https://app.evenea.pl/event/latonahali2/

    04.08.2021 (środa)
    Dzień detektywa – zajęcia pełne zagadek, w programie nie zabraknie badania DNA, terenowej gry z zadaniami oraz sztuczek daktyloskopijnych.
    Link do zapisów: https://app.evenea.pl/event/latonahali3/

    05.08.2021 (czwartek)
    Sportowe szaleństwa – wyjście grupy na kręgle, wyścigi rzędów, limbo, gry i zabawy na świeżym powietrzu oraz zawody z nagrodami.
    Link do zapisów: https://app.evenea.pl/event/latonahali4/

    06.08.2021 (piątek)
    Historia kina – przybliżenie uczestnikom historii kinetografii w Gdyni, projekcja filmu oraz warsztaty z improwizacji.
    Link do zapisów: https://app.evenea.pl/event/latonahali5/

    16.08.2021 (poniedziałek)
    Laboratorium szalonego naukowca vol.2 – w trakcie zajęć poznamy specjalistyczny sprzęt chemiczny, zintegrujemy się grupowo poprzez gry i zabawy oraz wykonamy wiele ciekawych doświadczeń. W planie mamy tworzenie kolorowych slime, dowiemy się również czym są substancje hydrofilowe oraz wyhodujemy chemiczny ogród w słoiku.
    Link do zapisów: https://app.evenea.pl/event/latonahali1608/

    Czas trwania każdych zajęć: 4 godziny (9:00 – 13:00)
    Cena: 60 zł/os. za zajęcia chemiczne (2 sierpnia, 16 sierpnia)
    50 zł/os. za dzień (od 3 sierpnia do 6 sierpnia)

    Ilość osób: 8
    Projekt częściowo dofinansowany ze środków miasta Gdynia.

  • lipca 2021 roku zapraszamy w godzinach 12:00 – 20:00 do siedziby Halo Kultury na otwarcie pracowni sitodruku. 

    Wydarzeniu towarzyszyć będą między innymi warsztaty, wystawy czy muzyka.

    Pracownia sitodruku SUZITO powstała w 2016 roku, kiedy przy współpracy z Klubem Sztuki Alternatywnej Protokultura otwarte zostało pierwsze studio. Obecnie, po roku intensywnych przygotowań, nowym domem pracowni stanie się Halo Kultura.

    Szczegółowy plan imprezy znajduje się na stronie wydarzenia: https://www.facebook.com/events/233760061583102

  • Wydarzenie towarzyszące festiwalowi GDYNIA DESIGN DAYS

    SIATKA to projekt artystyczny składający się z działań performatywnych, interwencji oraz interakcji realizowanych w Gdyni przez kilka ostatnich miesięcy przez pięcioro artystek i artystów wizualnych: Dariusza Fodczuka, Alicję Nowicz, Wojtka Radtke, Łukasza Surowca oraz Monikę Szpener.

    Miejsce akcji, Gdyńskie Hale Targowe, stały się dla nich inspiracją zarówno jako obiekt architektoniczny i historyczny, jak i, a może przede wszystkim, rozbudowana i różnorodna tkanka społeczna, ponieważ to właśnie ludzie, ich życiorysy, biznesy, potrzeby i relacje tworzą to miejsce.

    Efekty kilkumiesięcznej współpracy oscylują pomiędzy fascynacją historiami poszczególnych kupców, stanowiącymi niepowtarzalną wartość tego miejsca, a refleksją nad ponadczasowością realiów ekonomicznych tu panujących, będących niejednokrotnie reliktem przeszłości.

    Wojtek Radtke w „Powiększeniu” celebruje relacyjność społecznej tkanki hali. Od lat tu przyjeżdża, kupuje, rozmawia, dzieli się opowieściami i życiem tworząc z kupcami mikro połączenia. Kolekcję artefaktów dokumentujących ten proces będzie można obejrzeć, dotknąć, posmakować, powąchać, posłuchać, poczuć w jednym z opuszczonych pawilonów zamienionych na tymczasową przestrzeń galeryjną.

    Łukasz Surowiec swoim projektem “Stoliki społeczne” poddaje artystycznej rewitalizacji najtańsze dostępne na hali przestrzenie handlowe – metalowe lady umiejscowione przed głównym wejściem, które zostały przeznaczone do likwidacji w najbliższym czasie ze względu na planowane przebudowy. Po interwencji Surowca stoliki, przybierają nową formę rzeźb/pomników kupieckich, oraz co najważniejsze, oddaje je do użytku – bezpłatnie i bezterminowo, tym wszystkim, którzy okazjonalnie potrzebują coś sprzedać.

    Alicja Nowicz w działaniu „Wielka Wędka Szczęścia” wciąga odbiorców i odbiorczynie w grę, polegającą na odczytywaniu i spełnianiu ich marzeń, których materialnym odzwierciedleniem będą produkty z hali.

    Budka telefoniczna Moniki Szpaner „Halo Hala” to łącznik historii, tej najświeższej, związanej z trudnym okresem lockdownu, poprzez minione okresy przemiany ustrojowych i gospodarczych, złotego czasu prosperity lat ‘90, dochodząc do samych początków powstawania jednego z najbardziej rozpoznawalnych obiektów architektonicznych polskiej doby modernizmu. W budce wysłuchamy historii opowiedzianej ludzkim losem, losem kupca, handlarza. Historii wielowarstwowej, zawiłej, zaskakującej i niejednokrotnie trudnej.

    Nadchodzące zmiany wydają się zapowiadać koniec pewnej epoki. O halę stanowczo upomina się wielkomiejski, międzynarodowy porządek klasy średniej. Losy niekwestionowanie panującej na hali przez dekady estetyki plebejskiej są niepewne. Planowana i trwająca rewitalizacja hal oraz idące za nią widmo gentryfikacji stały się inspiracją dla instalacji “fin- de-siècle” Dariusza Fodczuka. Interaktywna realizacja umiejscowiona w jednej z różowych budek handlowych reaguje ruchem, hałasem, i ostrym światłem na naszą obecność tworząc skojarzenia z na zmianę przyspieszonym i zamierającym rytmem życia hali, zaniepokojonej swoim trudnym do przewidzenia losem, o którym przesądzić ma wynik walki dwóch estetyk.

    BIOGRAMY:
    Monika Szpener (1979, Starogard Gdański).
    Zajmuje się szeroko rozumianą rzeźbą i działaniami przestrzennymi, tworząc interdyscyplinarne instalacje, monumentalne obiekty czy prace typu site-specific i re-design. Inspiracją dla jej realizacji, niezależnie od tego, jak mocno wchodzą w dyskursy kulturowe, jest subiektywny, osobisty i sensualny stosunek do rzeczywistości. Wykonała szereg dedykowanych projektów artystycznych dla podmiotów prywatnych jak i we współpracy z instytucjami kultury. Pracowniczka badawczo-dydaktyczna na Wydziale Architektury Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Pomysłodawczyni oraz kuratorka Remondis Art Corner w Szczecinie, miejsca w przestrzeni publicznej gdzie realizowane były monumentalne obiekty rzeźbiarskie. Od 2017 kuratorka Galerii Jedna/Druga w Szczecinie.
    www.szpener.pl
    https://galeriajednadruga.wixsite.com/jednadruga

    Alicja Nowicz (1988)
    Pracuje w wielu mediach (performance, instalacje wideo, ceramika, malarstwo, rysunek). Uosabia osobowości, które tworzą równoległe biografie i angażują się w wielorakie konteksty społeczne (Beati Jolanda Niesyta, Radek Morszczuk).
    Tworzenie narracji, balansowanie między fikcją a rzeczywistością, humorem i powagą są dla artystki nieodłącznymi elementami pracy. Posługuje się paradoksem i kontrastem, badając takie tematy, jak względna wartość sztuki, pozory, stereotypy, dominacja kultury Zachodu, tożsamość wschodnioeuropejska, siła “barbarzyństwa”, modernizacja i pamięć. Studiowała m.in. na Edinburgh College of Art i na Sandberg Institute w Amsterdamie, bierze udział w wystawach zagranicznych i krajowych. Od 2 lat mieszka w Polsce i ma bardzo ładne dziecko.
    alicjanowicz.com

    Dariusz Fodczuk (1966, Pisz)

    Artysta wizualny, performer. Jego działania odwołują się do poczucia godności i wolności, przybierając często formę krytycznego sprzeciwu wobec kontroli w sztuce, kulturze i jej instytucjach. W realizowanych na przestrzeni lat pracach video i instalacjach zajmuje stanowisko wobec rasizmu i antysemityzmu. W swoich ostatnich działaniach podejmuje często temat pracy rozumianej jako podstawowy element procesu poznawczego. Studiował na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, doktorat uzyskał na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.Jest adiunktem w Pracowni Działań Audiowizualnych i Performatywnych na Wydziale Sztuki Mediów, Akademii Sztuki w Szczecinie.

    Łukasz Surowiec (1985, Rzeszów)

    Jest artystą interdyscyplinarnym, rzeźbiarzem, performerem, twórcą filmów wideo, autorem akcji społecznych. W swoich obiektach i interwencjach artystycznych Surowiec wnika i bada aktualne stosunki społeczne, podejmuje również zagadnienia historyczne i polityczne.
    Absolwent Wydziału Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Universität der Künste w Berlinie.

    https://culture.pl/pl/tworca/lukasz-surowiec

    Joanna Rzepka-Dziedzic (1979, Bielsko-Biała)
    Artystka, kuratorka, edukatorka. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu oraz Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opavie (CZ). Obecnie doktorantka na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jej twórczość artystyczna przenika się z działalnością kuratorską i inicjowaniem przestrzeni kreatywnych sprzyjających współpracy. Wraz z mężem prowadzi Galerię Szarą w Katowicach (do 2016 roku w Cieszynie), niezależną instytucję kultury, która od osiemnastu lat jest ważnym miejscem na artystycznej mapie Polski.

    Wojtek Radtke

    Jednostka roztentegowana. Artysta multimedialny.
    Rzeźbiarz, malarz, reżyser, performer, fotograf, designer, scenograf,
    myśliciel, rekonstruktor, poszukiwacz sensu, majsterkowicz, smakosz. Organizator festiwali/eventów/spektakli. Lider convivium Slow Food Pomorze. Absolwent ASP w Gdańsku. Student Szkoły Doktorskiej ASP w Gdańsku. Rodzinnie związany z Gdynią.
    www.radtkeart.eu

    DLACZEGO HALA?

    Alicja NOWICZ: Badam wartości, które może oferować szeroko pojęta „hala” jako remedium na zestetyzowany świat cywilizacji zachodniej. Interesuje mnie to, co okiem wyznawcy modernizacji, postrzegane jest jako chaotyczne, zacofane i peryferyjne. “Siła peryferii” to moja myśl przewodnia z jej aspektem terapeutycznym dla zmodernizowanych i sformalizowanych fasadowych przestrzeni fizycznych i mentalnych.

    Hala jest dla mnie obszarem badawczym – miejscem na pograniczu – w pewnym sensie miejscem magicznym, do którego nie dotarły jeszcze twarde neoliberalne zasady. W przeciwieństwie do reszty miasta, w którym handel uliczny jest zabroniony lub gdzie 2 metry kwadratowe chodnika kosztują często więcej niż lokal usługowy, przy hali można ustawić stoisko za „ok 10 zł” dziennie.

    Monika SZPENER: Hala stanowi dziś wartość historyczną, nie tylko jako obiekt architektoniczny ale przede wszystkim tożsamościowy, nosi znamiona żywego skansenu, który utrzymuje się mimo drastycznych zmian rynkowych i brutalnego kapitalizmu. Miejsce, gdzie mimo wszystko dostrzegalne są prawdziwe relacje społeczne, przeplatające się z wątkami humanizmu. Zawsze najbardziej bliski jest mi los pojedynczego człowieka. Jednak jakiś mój specyficzny rodzaj empatii nie pozwala mi pracować z taką treścią i używać jej jako tworzywa, dlatego sposób komunikacji, który zakładam w swoim projekcie, pozwala na zachowanie daleko idącej intymności obu stron – nadawcy i odbiorcy komunikatu. Dążę do zachowania tej kruchej i ulotnej wartości miejsca, bez ingerencji w nią.

    Dariusz FODCZUK: Uważam, że oddolnie organizowana kultura być może jest jedyną szansą dla sztuki i artystów. Nie mieliśmy chyba jeszcze czasu, żeby się oswoić z myślą, że będziemy pokazywać sztukę w halach targowych, upadających sklepach, kawiarniach, i marketach. Gwałtowne i dramatyczne zmiany, jakie dokonują się wskutek ekonomicznych transformacji, jak i wskutek pandemii, dają znać o sobie między innymi w formie zamierających i opustoszałych miejsc handlu i biznesu. Czasy, które nastały, każą myśleć inaczej o przestrzeni publicznej, architektonicznej funkcji sklepów, restauracji, marketów, biur, itp. Szukanie kontaktu z odbiorcą poza naznaczonym politycznie obszarem, poza oficjalnym obiegiem, umieszczanie prac i działań, w miejscach, gdzie mają do nich dostęp zwykli ludzie, ze względów politycznych i pandemicznych uważam w chwili obecnej za jedno z najważniejszych wyzwań.

    Łukasz SUROWIEC: Hala jest miejscem, w którym zorganizowany jest handel. Zaobserwowany przeze mnie model wymiany dóbr i usług, oparty został na ideach „wolnego handlu”, towarzyszącym zmianom ustrojowym lat 90. Gdynia oczywiście nie jest wyjątkiem. W Rzeszowie, miasta, z którego pochodzę takim miejscem jest plac o znamiennej nazwie: pl. Balcerowicza. Dla mnie jako artysty, jest to wyjątkowe środowisko do pracy badawczej i twórczej związanej z epoką późnego kapitalizmu. Hala to miejsce, w którym możemy doświadczyć żywej historii, dająca szansę „praktyką niemocy” na swój własny interes. Posługując się określeniem Tomka Rakowskiego mam na myśli zarówno kupców jak i artystów, którzy korzystając z okazji zajmują puste stoiska po sprzedawcach. Taka sytuacja przefiltrowana przez nową estetykę produkcji, handlu i usług opatrzona jest jednak sporym poczuciem wstydu – kupców za kiepski interes, artystów za udział w procesach gentryfikacji.

    Wojtek RADTKE:
    Fascynuje mnie odrębna od reszty miasta tożsamość Hali i jej specyficzna
    wręcz magnetyczna aura.
    Elementy tożsamości, które obserwuję, odczuwam i analizuję między innymi:
    – gwar/szum/muzyka/ptaki dźwięki tworzące melodię miejsca,
    – zapachy, potężny bukiet,
    – wyobrażenie smaku oglądanych i dotykanych produktów,
    – nieokreślona relacyjność ludzi, łapanie i wymiana analitycznych spojrzeń, kurtuazyjne mini rozmowy, dotyk przez ocieranie się w wąskich alejkach, kolejkach, wyczuwalne napięcie, wyczekiwanie, rytuały handlowe,
    – puste, opuszczone boksy z zamrożoną historią,
    – gęstość informacji wizualnej,
    – zderzenie dostojnej architektury z przaśnym designem ekspozycji targowej,
    – dwubiegunowość oferty handlowej (unikatowej ze zwykłą/tandetną)
    tworzą niepowtarzalny mikrokosmos.
    Czuję się drobnym elementem tego miejsca. To miejsce jest drobnym elementem mnie. Przyjeżdżam z Gdańska aby zrobić tu zakupy. Często. Od trzydziestu lat kupuję produkty od osób i producentów, którym ufam, również od tych, którym chcę zaufać.
    Lista wyselekcjonowanych zakupów obejmuje: ryby, warzywa, owoce, chleby, czekolady, słodycze, przetwory, wypieki, oleje, nabiał, miody, rośliny.
    Czasem zagram tu w Lotto.

  • W pierwszy lipcowy piątek zapraszamy do przestrzeni Halo Kultury na koncert gdyńskiego zespołu Alone at Home.

    Alone at Home to czteroosobowy zespół z Gdyni, w którego skład wchodzą:

    Gabriela Wasilewska – wokal, gitara
    Iwo Watras – gitara
    Kamil Mroczek – miscellaneous sounds
    Mateusz Kędziora – perkusja

    Początki twórczości zaczynały się od prostych, spokojnych melodii i rytmów opartych na folkowo popowym gruncie, jednocześnie czerpiąc z współczesnej muzyki indie. Zmiana składu zespołu dało dużo nowych inspiracji do tworzenia wielowarstwowych dźwięków jak i możliwości dalszej eksploracji w rozmaitych gatunkach.

    https://www.facebook.com/aloneathomeband

    Z racji na ograniczoną ilość miejsc obowiązują zapisy: https://app.evenea.pl/event/aloneathome/

    Fot. Daria Szczygieł
    Projekt dofinansowany ze środków miasta Gdyni.

  • 26 czerwca 2021 o godzinie 20:00 zapraszamy do podziemi Halo Kultury na pierwszy po długim czasie koncert,

    Hubert Kurkiewicz – pomorski muzyk, rocznik ’97, na co dzień zamieszkały w Kopenhadze. Kurkiewicz, mimo inspiracji tuzami nowej fali pokroju The Cure, New Order czy Talking Heads, uwspółcześnia ich przekaz używając do tego nowych środków.

    Autor tekstów i kompozytor muzyki charakteryzującej się syntezatorowymi podkładami, agresywną gitarą, melodyjnym wokalem i perkusją z automatu. Jego utwory mają za zadanie wprawić słuchacza w uczucie niepokoju, jednocześnie nadając się do tańca i zabawy. Pojawiające się w mediach porównania do Iana Curtisa, choć na wyrost, celnie punktują energię jego muzyki, szczególnie podczas występów na żywo, z całym zespołem. Teksty w językach polskim i angielskim inspirowane są otaczającym go światem i sytuacjami, na bazie których kreuje i wymyśla własne historie.

    Najnowszy singiel
    https://youtu.be/iJ2YUAwftO4

    Singiel z poprzedniej płyty (feat. Kacha Kowalczyk)
    https://youtu.be/XaFc12zwZ88

    FB
    https://www.facebook.com/KurkiewiczHubert

    Youtube
    http://www.youtube.com/c/HubertKurkiewicz

    Z racji na ograniczoną ilość miejsc, obowiązują zapisy: https://app.evenea.pl/event/koncert2606/

    Projekt dofinansowany ze środków miasta Gdyni.

  • 19 czerwca 2021 o godz. 18:00 na Kamiennej Górze w Gdyni zostanie zainaugurowana trzecia edycja G8.

    Trzecia edycja festiwalu gdyńskiej grafiki kobiecej G8, którego wernisaż odbędzie się 19 czerwca o godzinie 18:00 w parku Kamienna Góra. Wystawa poświęcona jest związkom z przeszłością w osobistym i ogólnoludzkim wymiarze. W godzinach 12:00 – 17:30 w podziemiach Hal Targowych w Gdyni, w siedzibie stowarzyszenia Halo Kultura, otwarta będzie dodatkowa odsłona wystawy złożona z prac Anny Borowskiej.
    Temat wystawy zabierze nas do miejsca szczególnie ukochanego przez gdynian – parku Kamienna Góra, gdzie usytuowane będą instalacje tematycznie związane z dzieciństwem artystek, a wykonane w różnorodnych technikach, których wspólnym mianownikiem jest grafika artystyczna. Po raz kolejny twórczynie sięgną nie tylko po papier, ale także tkaninę, metal, a nawet włóczkę, a ich prace stworzą swoisty „plac zabaw” – łącznik pomiędzy światem dzieciństwa a dojrzałością na stałe związaną z miejscami, gdzie kształtowała się nasza wyobraźnia.

    „Żeby odnaleźć elementy tej układanki trzeba będzie ubrudzić sobie ręce, poharatać kolana, zmniejszyć się do rozmiaru pięciolatka i poruszyć zaśniedziałą machinę wyobraźni. Jeśli się na to zdobędziemy, odkryjemy klisze z przeszłości, na których zapisane są szczegóły naszej pamięci. Dzięki temu dostrzeżemy, że wyrastamy z jednego pnia i jednej historii, która każe nam widzieć drugiego człowieka, jako nas samych.”
    Zaproszoną artystką będzie w tej edycji Ania Witkowska, która zaprojektuje plakat inspirowany Gdyńską Halą Targową. Prace naszej artystki wesprą konto Gdyńskich Amazonek.

    Wystawie towarzyszyć będą wydarzenia muzyczne, na scenie wystąpią zespoły:
    Gaijin Blues
    Klawo
    Kadabra Dyskety Kusaje

    Wydarzenie jest projektem tworzonym pod egidą stowarzyszenia Halo Kultura, dofinansowanym ze środków Miasta Gdyni.
    Artystki: Anna Borowska, Ania Fontanna Witkowska, Kasia Michałkiewicz – Hansen, Zuzanna Seweryna Dolega, Kasia Stefania Józefowicz, Anita Wasik, Agnieszka Jevka Jewasińska, Aleksandra Majzel – Wojtalewicz
    Kuratorka: Diana Lenart
    Produkcja: Maria Chojnacka
    Produkcja koncertów: Coastline Northern Cuts

  • 12 czerwca 2021 w podziemiach zabytkowych Hal Targowych w Gdyni odbędzie się premiera artystycznego dokumentu fikcyjnego “Na granicy widma”. Halo Kultura zaprasza na seanse w reżimie epidemiologicznym o godz. 19:00 oraz 20:00

    Film w reżyserii Anny Julii Lewandowskiej i Christophe Fremaux to projekt ewoluujący. “Na granicy widma” zaplanowane zostało jako wystawa artystów pomorskich i zagranicznych, której kuratorkami były Anna Lewandowska i Agnieszka Wołodźko. Zaproszeni twórcy przygotowali następujące prace: Joanna Borowiec – fotografię pt. „Iluzja” oraz wideo, Agata Nowosielska – olej na płótnie pt. „Szkic do powieści Güntera Grassa Szczurzyca”, Bob Nosa Uwagboe – akryle na papierze pt. „R.I.P.”, „Mężczyzna pod ścianą”, „Krwawiąca noga”, „Człowiek i jego brzemię”, Serhed Waledkhani – animację poklatkową pt. „Migracja”, Justyna Olimpia Zając – film poklatkowy pt. „Na granicy światów”, Agnieszka Wołodźko – instalację pt. „Cud głębokiego lasu”, Urszula Zalewska, Bożena Bergius, Natalia Tessmer, Wioletta Czuryńska – instalację „Wełno-Widmo-Wszędzie”,Théâtre Grupa O – instalację kręgi – Mateusz Dymnicki, Judyta Niżyńska oraz Cyrk RGBlack czyli – Tomasz Matuszczak, Marcin Krzywański, Grzegorz Mroczek, Szatan Witkowsk – pokaz ogni nawiązujący do grzechów.

    Pandemia nie pozwoliła na publiczną prezentację ekspozycji, ale zebrane prace zainspirowały twórców do stworzenia dokumentu fikcyjnego (ang. mockumentary). “Na granicy widma” eksploruje tematy granicy świata żywych i umarłych, granicy światła i mroku, granicy jawy i snu, granicy realności i złudy.

    “Koncept powstał na bazie mojego autorskiego scenariusza i został zainspirowany miejscem – w Halo Kulturze krzyżują się sztuki, jest to przestrzeń wzajemnej inspiracji. Szukanie nowego sposobu wyrazu pomimo ograniczeń i zakazów wywołanych epidemią przypomniały mi praktyki oporu artystycznego. W Renesansie, w spektaklach komedii dell’arte, w których zabroniono wypowiadania dialogów na scenie, tłumacząc, iż jedynym kreatorem jest Bóg. Aktorzy stosowali twórcze obejścia, np. podczas gry wydając wymowne dźwięki oraz używając charakterystycznych masek określających cechy charakteru postaci. Kiedy zupełnie zakazano stosowania dźwięku, w odpowiedzi wprowadzili komentarze wypowiadane przez podstawione osoby z publiczności. Zadziałaliśmy podobnie. Gdy znajdziesz się w ślepej uliczce, musisz szukać alternatywnego wyjścia, my dla tej sytuacji znaleźliśmy dokument fikcyjny ” – mówi Christophe Fremaux.

    Akcja filmu rozgrywa się w niejednoznacznej przestrzeni aktywnej scenografii wykonanej z prac zaproszonych twórców. Obsadę dokumentu stanowią aktorzy z Théâtre Grupa O. W niektórych scenach udział wzięli zaproszeni artyści, wcielając się w postacie z mitologii słowiańskiej jak np. wiedźmy, biała dama, wróżka, szamanka, mędrzec. Ze względu na ograniczenia w podróżach nie można było zaprosić osobiście autorów zagranicznych, czyli Boba Nosa Uwagboe z Nigerii i Serheda Waledkhani z Norwegii. Nagrania odbywały się przez klika dni na terenie Hali Targowej w Gdyni, której tajemnicze, liczące prawie 100 lat podziemia okazały się perfekcyjnym komentarzem architektonicznym do poszukiwań artystycznych wokół pojęcia Widma.

    Reżyseria : Anna Julia Lewandowska, Christophe Fremaux
    Scenariusz : Christophe Fremaux
    Operatorka kamery : Anna Julia Lewandowska
    Kuratorki wystawy : Anna Julia Lewandowska, Agnieszka Wołodźko
    Muzyka : Maciej Bączyk i Maciej Polak
    Montaż : Joanna Kucharska Sztukodzieło
    Technika i wsparcie : Tomasz Matuszczak
    Udział w projekcie wzięli :
    Postać Dziewczyny z czerwonym szalikiem : Julia Okoń
    Postać Mężczyzny w kapeluszu : Chris Fremaux
    Joanna Borowiec – fotografia pt. „Iluzja” oraz wideo
    Agata Nowosielska – olej na płótnie pt. „Szkic do powieści Guentera Grassa Szczurzyca”, “Duchy Miasta”
    Bob Nosa Uwagboe – akryle na papierze pt. „R.I.P.”, „Mężczyzna pod ścianą”, „Krwawiąca noga”, „Człowiek i jego brzemię”
    Serhed Waledkhani – animacja poklatkowa pt. „Migracja”
    Justyna Olimpia Zając – film poklatkowy pt. „Na granicy światów”
    Postać Szamanki : Agnieszka Wołodźko – instalacja pt. „Cud głębokiego lasu”
    Fundacja Nadaktywni czyli Postacie Wiedźm : Urszula Zalewska, Bożena Bergius, Natalia Tessmer, Wioletta Czuryńska – Instalacja „Wełno-Widmo-Wszędzie”
    Postać Biała Dama – Liliana Błażejowska
    Théâtre Grupa O : postać Mędrca – Mateusz Dymnicki, postać Wróżki – Judyta Niżyńska
    Cyrk RGBlack – Ogniomistrze – Tomasz Matuszczak, Marcin Krzywański, Grzegorz Mroczek, Szatan Witkowsk
    Statyści: Basia&Aga/Zaza, Berenika, Irek, Eryk, Alicja, Samuel, Milo, Krzysztof Winciorek, Kasia Piwowarczyk, Maja Błażejowska, Nina Mikucka, Piotr Lewko, P. Krystian
    Partnerzy: OneGallery, Pasmanteria Jola

    Produkcja : Halo Kultura Projekt dofinansowany ze środków miasta Gdynia

  • Drogie kobiety!

    Zapraszam Was na kolejną edycję magicznych warsztatów jubilerskich w Halo Kulturze!
    Tym razem każda z Was zrobi swój własny pierścionek ze srebra, z wygrawerowanym znakiem „=” i własnym hasłem/napisem.

    Zawód jubilera był i nadal jest zdominowany przez mężczyzn. Całe szczęście powoli się to zmienia, a my przyspieszymy ten proces! Na warsztatach będziemy pracować z piłą jubilerską, gilotyną, wiertarką, pilnikami i polerką. Będziemy łamać stereotyp, że są to tylko męskie zajęcia. Wykonamy pierścionki z wybitym „=”, które noszone na co dzień będą miały przypominać, że praca kobiet jest tyle samo warta co praca mężczyzn, że oganianie domu nie jest tylko kobiecym zajęciem i nie jest wcale powiedziane, że to kobieta musi rezygnować z pracy i zostać z dziećmi przy kolejnych lock downach…
    Pierścionki będą też przypominać, że nie jest się samą w tej walce o równe prawa.
    Oczywiście będziemy też się świetnie bawić i rozkoszować manualnymi czynnościami 🙂
    Maria Ostrowska
    głównodowodząca OM jewellery

    Przebieg zajęć:
    – BHP w warsztacie jubilerskim
    – mierzenie rozmiaru pierścionka
    – przygotowanie srebra
    – cięcie srebra
    – wybijanie w srebrze znaku „=” (i innych napisów)
    – młotkowanie i formowanie pierścionka
    – wykańczanie pierścionka: szlifowanie, polerowanie

    Czas trwania: 4 godziny
    Grupa: 5 osób
    Koszt: 100 zł od osoby
    Bilety dostępne pod poniższym linkiem:
    https://app.evenea.pl/event/warsztatjubilerski2905/

    Projekt częściowo finansowany ze środków miasta Gdyni.

  • W dniach 24 maja, 28 maja, 10 czerwca, 17 czerwca oraz 24 czerwca w przestrzeni Halo Kultury odbędą się warsztaty malarskie z elementami arteterapii.
    Zajęcia rozpocznie wykład opowiadający czym jest arteterapia, następnie poznamy jej praktyczne zastosowanie podczas warsztatów malarskich.

    Prowadząca: Magdalena Bosiacka-Machlus – z wykształcenia i zamiłowania artysta plastyk, magister sztuki – specjalizacja wzornictwo przemysłowe, na Uniwersytecie Medycznym w Gdańsku ukończyła Arteterapię. Łączy te dwie dziedziny prowadząc warsztaty z elementami arteterapii dla grup dzieci i dorosłych a także zajęcia indywidualne. Sama również korzysta z terapeutycznych właściwości sztuki tworząc prace malarskie, rysunkowe oraz rzeźbiarskie.

    Projekt dofinansowany ze środków miasta Gdyni.